Vandaag onthult Mercedes-Benz in Stockholm de EQC, de eerste elektrische auto van het nieuwe submerk EQ. De belangrijkste informatie hebben we nu alvast. In een notendop: 300 kW vermogen, 80 kWh accu, 400 kilometer actieradius.
We zijn vandaag in Stockholm voor de onthulling van de Mercedes-Benz EQC. Aan het begin van de avond krijgen we de auto voor het eerst te zien, maar we hebben de belangrijkste informatie nu al voor je verzameld.
Heel belangrijk bij een elektrische auto: de actieradius. Die is bij de EQC ‘meer dan 400 kilometer’ en gemeten volgens de ‘realistische’ WLTP-methode. De praktijkscore ligt waarschijnlijk iets lager, reken op zo’n 370 kilometer. Die mooie waarde is mogelijk omdat de EQC een krachtig accupakket van 80 kWh heeft, dat geschikt is voor snelladen tot 110 kW. In 40 minuten kan de batterij van 10 naar 80 procent worden opgeladen.
De accu’s zijn in een verstevigde bodem aangebracht, die ervoor zorgt dat de batterijen bij een aanrijding goed beschermd worden. Maar liefst 384 accucellen heeft de EQC en dat heeft gevolgen voor het gewicht. De batterijen alleen al wegen 640 kilogram, de elektrisch aangedreven SUV weegt in zijn geheel zo’n 2.400 kilo.
Gelukkig heeft Mercedes-Benz gezorgd voor krachtige elektromotoren, zodat de prestaties Mercedes-Benz-waardig zijn. De EQC is uitgerust met twee elektromotoren, een bij de vooras en een bij de achteras. Die achterste motor verzorgt voor het belangrijkste deel de aandrijving. Het systeemvermogen is 300 kW, oftewel 407 pk. Daarmee sprint de EQC in slechts 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u.
Lees ook het EQC-onthullingsbericht vanuit Stockholm met nog veel meer informatie over de SUV.