De Alfa Romeo MILANO is sportief en compact, en zijn Italiaanse flair is direct herkenbaar. Alfa Romeo presenteert de nieuwe MILANO in Milaan, op het historische hoofdkantoor van de Automobile Club Milano. Deze bijzondere introductie heeft een tweeledig doel: enerzijds om de nieuwe designtaal van Alfa Romeo te demonstreren en anderzijds omdat Alfa Romeo trots is dat het in 1910 in deze stad is opgericht en hier diepgeworteld is. Zijn oorsprong is de basis van de perfecte balans van innovatie en traditie – elementen die Alfa Romeo met Milaan verbinden.
De MILANO verschijnt als eerste in de introductieversie SPECIALE – Alfa Romeo maakt binnenkort de Nederlandse prijzen bekend. Deze versie is de nieuwe entree tot de wereld van Alfa Romeo – met dit model keert het merk terug in het compacte segment. Om daar toonaangevend te zijn, heeft Alfa Romeo de MILANO de sportiefste en spannendste compacte auto van zijn klasse gemaakt, de enige die zowel de liefhebbers van de Giulietta en Mito als een nieuwe generatie fans (‘Alfisti’) aanspreekt.
De MILANO is een inclusieve auto: hij biedt iedereen de kans om een onderscheidende en aantrekkelijke auto te rijden. Hij zal een nieuwe generatie overtuigen met zijn nieuwe designtaal. Daarbij heeft Alfa Romeo vastgehouden aan het sportieve karakter dat het merk al sinds 1910 kenmerkt. En waarbij de sportiviteit elke dag zorgt voor een boeiende rijervaring.
In het segment van de MILANO zijn talloze ‘sportieve’ versies leverbaar, maar die zijn allemaal afgeleid van alledaagse modellen. De Alfa Romeo MILANO is echter een unieke auto die boeiende stijl combineert met de meest geavanceerde technologie op het gebied van rijdynamiek, connectiviteit en comfort. Compromisloos comfort, zoals blijkt uit onder meer de bagageruimte, die groter is dan die van alle premiumconcurrenten. De Alfa Romeo MILANO is er in hybride- (naar verwachting vanaf derde kwartaal te bestellen) en in elektrische versies, zonder dat die tekortschieten op het gebied van esthetiek of uitrusting. Want het enige wat telt is dat de MILANO 100% Alfa Romeo is.
De hybride MILANO IBRIDA is de eerste auto in dit segment die ook met vierwielaandrijving (Q4) leverbaar wordt – in de vorm van automatisch geactiveerde achterwielaandrijving. Deze versie verschijnt echter nog iets later.
De volledig elektrisch aangedreven MILANO ELETTRICA is er in twee vermogensvarianten: met 115 kW (156 pk) en een actieradius van 410 kilometer, en als sportievere VELOCE met 176 kW (240 pk) – die het sportieve DNA van Alfa Romeo optimaal belichaamt.
De MILANO creëert met zijn onderscheidende designkenmerken onmiddellijk een emotionele band met zijn berijder. Een Alfa Romeo is immers per definitie bedoeld voor mensen voor wie een auto niet slechts een vervoermiddel is, maar ook een object dat authentieke emoties oproept.
De slechts 4,17 meter lange Alfa Romeo MILANO heeft een zeer bijdetijds, sportief karakter dat verder reikt dan alleen de prestaties. De auto is een échte Alfa Romeo, die met zijn karakter en afkomst maximaal geschikt is om het begrip ‘sportiviteit’ in het grootste segment van Europa ingrijpend te veranderen. Die verandering is natuurlijk een gedurfd en ambitieus doel, dat alleen bereikt kan worden door een gezaghebbend merk als Alfa Romeo. Dat heeft immers meer dan een eeuw aan sportgeschiedenis, zowel op circuits als op de openbare weg. In het kort is de MILANO een soort ‘proeve van bekwaamheid’ van het merk dat zintuiglijke vermogens wil prikkelen – een opwindende auto die je met passie en betrokkenheid ervaart.
EXTERIEURDESIGN
Alfa Romeo Centro Stile herschrijft schoonheidsidealen voor het compacte segment.
Een Alfa Romeo staat voor een perfecte balans van functionele schoonheid en een ongekend rijk erfgoed, waardoor een Alfa Romeo de Italiaanse stijl op autogebied belichaamt. De nieuwe MILANO is daarop zeker geen uitzondering. Zijn compacte afmetingen – 4,17 meter lang, 1,78 meter breed en 1,5 meter hoog – versterken het unieke karakter van het originele en moderne Made in Italy-design van Alfa Romeo Centro Stile. Het kenmerkt Alfa Romeo door de evenwichtige proporties, heldere lijnen en aandacht voor de kwaliteit van oppervlakken. De stylisten van Alfa Romeo hebben de ‘huid’ van de MILANO met ambachtelijke zorg om de technische onderdelen gemodelleerd. Ze hebben zich volledig losgemaakt van de koude rationaliteit die in dit segment nu de overhand heeft, en hebben een opwindend, afgerond design gemaakt dat direct in het oog springt. Daardoor ontstaat direct een emotionele band tussen de bestuurder en de MILANO, die zelfs het verlangen om hem te strelen opwekt.
De stilistische kenmerken van de MILANO houden verband met tradities, zoals de korte overhangen, de gespierde wielkasten en de iconische ‘afgeknotte’ achterzijde (‘coda tronca’) die stilistisch verwijst naar de legendarische Giulia TZ. De ‘eenvoud’ van Italiaanse stijl, vooral die van Alfa Romeo, is het resultaat van een van de meest complexe creatieve processen in de industrie: autodesign. De Alfa Romeo MILANO heeft een sterke identiteit, versterkt door een aantal kenmerken, zoals het legendarische Alfa-Romeo-hart en -logo, misschien wel de bekendste en herkenbaarste in de autowereld, en de gedurfde ‘look’ van het front. Dat kenmerkt zich door de adaptieve Full LED Matrix 3+3-koplampen. Ten slotte onderscheidt de MILANO zich door de voor Alfa Romeo kenmerkende kwaliteit van de oppervlakken, die rijke en harmonieuze reflecties creëren door duidelijke volumetrische contrasten.
INTERIEURDESIGN
Op de bestuurder georiënteerd voor een authentieke en boeiende rijervaring.
Dezelfde inspirerende, pure sportiviteit komt terug in het interieur van de MILANO. Ook hier valt de kenmerkende Italiaanse aandacht voor detail op, net als de toepassing van de beste materialen, de plaatsing van alle bedieningselementen binnen handbereik van de bestuurder en het compacte stuurwiel, dat is te verstellen voor elke rijstijl. Maar bovenal creëert het instrumentenpaneel met zijn historische ‘telescopische’ ontwerp direct een band met de bestuurder en verleidt hem het stuur te ‘pakken’, de motor te starten en een unieke rijervaring te beleven. Het volledig digitale 10,25-inch TFT-scherm in het midden van het paneel trekt de aandacht en biedt toegang tot de gegevens en de instellingen van de auto en de rijtechnologieën.
In het midden van het op de bestuurder gerichte dashboard bevindt zich een 10,25-inch touchscreen dat werkt met widgets – grafische elementen die zijn ontworpen voor intuïtieve interactie met alle functies en die eenvoudig zijn aan te passen en te verplaatsen. Elke gebruiker kan zijn eigen startpagina maken, waarop elke functie van de auto als een app is weergegeven.
Ventilatieopeningen in de vorm van een ‘quadrifoglio’ (klavertjevier) – hét symbool voor de sportiviteit van Alfa Romeo – verfraaien het interieur verder. De Sabelt-sportstoelen met een diep geprofileerde rugleuning en perfecte ergonomie verwelkomen de bestuurder en voorpassagier. De stoelen houden de inzittenden perfect op hun plek en hebben een lichtgewicht constructie.
COMFORT
Alfa Romeo MILANO is de top van zijn klasse, met de grootste bagageruimte in zijn segment.
Wie geen compromissen wil sluiten – op het gebied van de focus op de bestuurder of het comfort van zijn passagiers – kiest voor de Alfa Romeo MILANO. Volgens Alfa Romeo betekent comfort dat elke reis eenvoudig, prettig, ordelijk en veilig verloopt. Daarom ervaart elke klant direct bij het instappen de nauwgezette aandacht voor detail, de hoge kwaliteit van de bekledingsmaterialen en het geborgen gevoel van zijn of haar eigen comfortzone – en dat met een sportief karakter en uitgesproken Italiaanse kwaliteit.
Ondanks zijn compactheid biedt de Alfa Romeo MILANO met een inhoud van 400 liter de grootste bagageruimte in zijn segment (BEV). De bagageruimte is toegankelijk via handsfree technologie. Alfa Romeo voorziet de MILANO verder van exclusieve zaken, zoals het handige bergvak voor de Cable Organizer onder de motorkap, een slimme plek om de laadkabel op te bergen.
Om het comfort nog verder te verhogen, voorziet Alfa Romeo de MILANO van een reeks rijhulpsystemen, die de bestuurder ondersteunen in de rijrichting en dwars daarop (autonoom rijden Level 2). De 360° parkeersensoren die het volledige gebied rond de auto beslaan, en de achteruitrijcamera met zijn 180o beeld, bewaken de omgeving en assisteren het innovatieve en praktisch semi-autonoom werkende parkeersysteem. Optioneel voorziet Alfa Romeo de MILANO ook van technologie waarmee de klant de auto van geringe afstand snel en eenvoudig kan ver- en ontgrendelen, zonder dat hij of zij iets hoeft te doen.
RIJDYNAMIEK
De MILANO biedt de beste rijdynamiek in zijn klasse.
Met het laagste gewicht in zijn segment en zijn optimale gewichtsverdeling betreedt MILANO de markt van de elektrische auto als een échte Alfa Romeo. Het team dat de ontwikkeling van de rijdynamiek in de MILANO coördineerde, is hetzelfde team dat de Giulia GTA ontwikkelde. Het team wilde dat de nieuwe MILANO nadrukkelijk de beste wegligging in zijn klasse biedt. De VELOCE-versie is daarom voorzien van de meest directe besturing in het segment (14.6:1), speciaal gekalibreerd voor extreme nauwkeurigheid en om zijn uitzonderlijke wegligging te benadrukken. Verder is het sportonderstel 25 mm verlaagd en garanderen de stabilisatorstangen voor en achter sportief en snel bochtenwerk met veel grip. Het remsysteem heeft aan de voorzijde schijven met een diameter van ruim 380 mm en monobloc-remklauwen met vier zuigers. Het Torsen-differentieel biedt de best mogelijke tractie onder alle omstandigheden. De hoogwaardige 20-inchbanden zijn specifiek voor elektrische auto’s ontwikkeld en bieden uitstekende grip. Dit alles zorgt ervoor dat de MILANO VELOCE een unieke compacte auto is met een duidelijk en puur sportief Alfa Romeo-karakter.
De MILANO is leverbaar met het Alfa D.N.A.-systeem. De ‘Dynamic’-modus daarvan maakt maximale prestaties en rijplezier mogelijk – mede dankzij de specifieke stuur- en gaspedaalinstellingen. Voor een verfijnde balans van prestaties en comfort is de ‘Natural’-modus voor dagelijks gebruik ontwikkeld. De ‘Advanced Efficiency’-modus is ingesteld op maximale energie-efficiëntie en reduceert het verbruik zonder het rijplezier negatief te beïnvloeden. Ten slotte heeft uitsluitend de hybride MILANO IBRIDA met Q4 een vierde modus: de Q4-modus voor omstandigheden met weinig grip.
CONNECTIVITEIT
EV-ROUTING: verbonden navigatie.
Alfa Romeo gebruikt software en connectiviteit om de rijbeleving en het comfort te verbeteren – daarop ligt altijd de focus. Alfa Romeo levert de MILANO daarom met de meest geavanceerde verbonden technologie. EV Routing is een innovatief, verbonden systeem dat is ingebouwd in het navigatiesysteem en dat de oplaadbehoeften van de bestuurder automatisch en zonder stress beheert. Het enige wat klanten hoeven te doen is hun bestemming instellen. Vervolgens berekent het navigatiesysteem automatisch de benodigde oplaadstops langs de route, met toegang tot meer dan 600.000 oplaadpunten, het grootste netwerk van Europa. Realtime verkeers-, batterij- en rijstijlmonitoring maakt het mogelijk om op EV Routing te vertrouwen voor een rijervaring zonder oplaadangst.
Alfa Connect Services, het pakket van verbonden diensten.
Alfa Romeo rust de MILANO uit met ‘Alfa Connect Services’, de tool die geavanceerde connectiviteit aan boord én een reeks diensten biedt voor maximale veiligheid en optimaal comfort. Dankzij Over-the-Air (OTA) updates zijn de kaarten en software in de auto altijd up-to-date. Tot de functies die de ervaring aan boord de beste ooit maken, behoren onder meer ‘My Navigation’, bestaande uit apps om op afstand bestemmingen en nuttige plaatsen (POI) te vinden en realtime waarschuwingen te ontvangen over verkeer, weer en flitspalen. Via de smartphone-app My Alfa Connect kan de klant ook met de auto communiceren via ‘My Remote’, met diverse diensten als bediening op afstand van functies van de auto (deuren openen/sluiten en verlichting laten knipperen) via smartphone of smartwatch; voertuiglocatie; controleren van bepaalde parameters (snelheid en omgeving) en waarschuwingen als de bestuurder die niet respecteert.
‘E-Control’ biedt ook de mogelijkheid om het starten en stoppen (in- en uitschakelen) op afstand te beheren, het opladen te plannen en indien nodig het interieur te verwarmen of te koelen voordat de bestuurder instapt.
Een andere belangrijke innovatie is de integratie van de virtuele assistent (‘Hey Alfa’) en ChatGPT (kunstmatige intelligentie), die gebruikmaken van stemherkenning en tijdens de rit een nuttige, discrete ‘copiloot’ zijn voor informatie, advies en om aan behoeften van de bestuurder te voldoen.
MILANO ELETTRICA
Een nieuw concept van sportiviteit.
Voor de elektrische versie van de MILANO heeft Alfa Romeo gekozen voor een aandrijflijn van de nieuwste generatie, die een elektromotor (‘Hybrid Synchronous Motor’) en een nieuwe batterij combineert. Met zijn hoge vermogen en koppel en de specifieke instellingen van de elektrische aandrijflijn biedt de nieuwe compacte sportauto die de MILANO feitelijk is, compromisloos rijplezier met toonaangevende rijdynamiek in zijn segment. De MILANO ELETTRICA is leverbaar in twee vermogensvarianten – met 115 en met 176 kW (156 en 240 pk) – en garandeert uitstekende prestaties en een opwindend sportieve rijdynamiek, net als elke Alfa Romeo. De batterij van 54 kWh heeft een hoge energiedichtheid en biedt een zeer goede verhouding tussen nominale en bruikbare energie. Concreet zorgt het lithium-ionbatterijpakket in de versie met 115 kW (156 pk) voor een actieradius van 410 kilometer (WLTP) en 590 kilometer in de stadscyclus (ook WLTP). Het opladen van de batterij in de nieuwe MILANO is heel eenvoudig: bij snellaadstations van 100 kW DC duurt het minder dan 30 minuten om de batterij van 10 tot 80% op te laden.
MILANO IBRIDA
De emoties van elektrische mobiliteit zónder dat opladen nodig is.
De hybride Alfa Romeo MILANO IBRIDA biedt twee aandrijfopties: voorwielaandrijving en Q4-vierwielaandrijving. Dat is een primeur in het premiumsegment en komt later op de markt. De MILANO IBRIDA heeft een 100 kW (136 pk) sterke 48V hybride aandrijflijn met VGT (Variable-Geometry Turbo). De verbrandingsmotor is een 1,2-liter driecilinder Miller-cyclusmotor met turbo met variabele geometrie voor maximale betrouwbaarheid. De elektrische component is een 48-volt lithium-ionbatterij en een elektromotor met 21 kW vermogen – die is ingebouwd in de innovatieve zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Samen met de omvormer en de transmissieregeleenheid zorgt die voor maximale efficiëntie.
De MILANO IBRIDA laat zich soepel berijden en bedienen in de stad – meer dan 50% van de tijd rijdt de auto elektrisch. De MILANO IBRIDA rijdt niet alleen tijdens parkeermanoeuvres en bij lage snelheid in stedelijk gebied volledig elektrisch, maar zo mogelijk ook buiten de stad, bij lichte belasting en tot 150 km/u (bij gas los en uitgeschakelde motor (‘coasting’).
MILANO SPECIALE
Introductieversie van het hoogste niveau.
De Alfa Romeo MILANO SPECIALE, de introductieversie en de topuitvoering, verschijnt als IBRIDA (100 kW/136 pk) en als ELETTRICA (115 kW/156 pk). De MILANO SPECIALE is een exclusieve introductieversie die sportiviteit combineert met vooruitstrevende techniek en optimaal comfort – met de beste specificaties in het gamma van de MILANO.
De opvallendste uiterlijke kenmerken zijn het ‘Progresso’-logo, de sportieve matte afwerking met accenten in het nieuwe en nu al iconische Arese-rood en de lichtmetalen 18-inch ‘Petali’-wielen. Het interieur is verfraaid met sportieve en exclusieve details, zoals de interieuruitvoering ‘Spiga’ met vinyl en stoffen bekleding, een lederen stuurwiel en elektrisch bedienbare bestuurdersstoel met massagefunctie. De aandacht voor detail komt tot uiting in de elegante, opvallende interieurverlichting met keuze uit acht kleuren, die de ventilatieopeningen, de middenconsole en de iconische telescoop markeert. De extreem rijke uitrusting wordt gecompleteerd door een uitgebreide veiligheidsuitrusting. De Alfa Romeo MILANO SPECIALE biedt standaard Level 2 autonoom rijden, connected navigatie, 180° achteruitrijcamera, handsfree elektrisch te bedienen achterklep en Keyless Entry met proximity access-technologie.
De MILANO ELETTRICA SPECIALE is verder uitgerust met een driefase boordlader van 11 kW, om in alle situaties de beste laadprestaties te garanderen.