Peugeot neemt het krachtigste model ooit in de verkoop: de 508 Sport Engineered HYbrid4. Onder het PSE-label zullen meer performancemodellen verschijnen die je toch met een laag brandstofverbruik kunt rijden.

Vanaf heden kun je de Peugeot 508 hatchback en stationwagon bestellen als Sport Engineered (SPE) HYbrid4. Dat is de meest krachtige rijdersauto die Peugeot ooit op de markt heeft gebracht. De plug-in hybride aandrijflijn combineert drie motoren en een e-EAT8-automaat. De PureTech-benzinemotor is 200 pk sterk. Op de vooras zit een elektromotor van 110 pk, op de achteras een van 113 pk. In totaal ligt het systeemvermogen op 360 pk en het koppel op 520 Nm. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Toch hoeft deze auto geen grootvervuiler te zijn. Volgens de WLTP-test is zelfs een gecombineerd brandstofverbruik van 2,03 l/100 km mogelijk, al zal het praktijkcijfer vooral beïnvloed worden door hoe vaak je het accupack oplaadt. Daarnaast kun je het verbruik in de hand houden door zoveel mogelijk te kiezen voor de rijmodus Electric, Hybrid of eventueel Comfort. Wil je dynamisch rijden, dan kies voor de modus 4WD of Sport. Teruggewonnen energie kan met de 'i-booster' worden vrijgegeven.

Sporttechniek

Allerhande sporttechnieken en -accessoires zijn standaard doorgevoerd op de 508 PSE. Voorbeelden zijn de grotere spoorbreedte ten opzichte van de reguliere 508, de lage zitpositie, remschijven, remklauwen, Michelin Pilot Sport 4S-banden, variabele schokdemping, Active Suspension Control en laterale luchtgeleiders ('flaps') aan de voor- en achterbumper. 

Ook de uitrusting is mooi. Er zijn onder andere 20 inch lichtmetalen wielen in two-tone-uitvoering 'Black Mist' en elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugen in leder, alcantara of nappa. De Peugeot 508 PSE HYbrid4 hatchback is er vanaf 70.700 euro, de 508 PSE SW-uitvoering vanaf 72.300 euro. De marktintroductie is begin mei.