Peugeot toont de elektrische personenbus Rifter. Het merk richt zich op mensen en bedrijven die elektrisch rijden willen, maar niet extra willen uitgeven in vergelijking met modellen op fossiele brandstof.

De personenauto Peugeot Rifter is er nu ook met elektrische aandrijving. Die heeft volgens het merk (bijna) vergelijkbare gebruikskosten als een conventionele auto. De aankoopprijs - nog niet bekendgemaakt - zal weliswaar hoger ligger, maar de koper bespaart op energieverbruik en onderhoud. Daarnaast is er profijt in de vorm van subsidies, belastingvoordelen en een hogere inruilwaarde. 

Elektrische aandrijflijn

De Peugeot e-Rifter heeft een elektromotor van 100 kW/136 pk vermogen en een koppel van 260 Nm. De snelheid is begrensd op 135 km/u. Het accupakket van 50 kWh maakt (volgens WLTP gemeten) een actieradius van 280 km mogelijk. Standaard ontvang je bij de auto een 11 kW-driefasenlader. Opladen tot 80 procent bij een 100 Kw-snellader kan binnen 30 minuten.

Handig is dat je een laadsessie in kunt plannen. Ook kun je kiezen in welke mate je energie terug wilt winnen. Met de MyPeugeot-smartphone app is het mogelijk de auto vooraf en op afstand te verwarmen. 

Specificaties

De elektrische Rifter heeft 16 inch wielen. Ook in het interieur zijn kleine verschillen ten opzichte van het brandstofmodel. Dat zijn de standaard digitale, 10 inch grote Peugeot i-Cockpit, de 'e-Toggle' transmissiebediening, een elektrische parkeerrem en de rijmodus-schakelaar. Het centrale touchscreen geeft modelspecifieke informatie weer. 

De e-Rifter Standard is 4,40 meter lang en biedt vijf zitplaatsen. De uitvoering Long, van 4,75 meter lengte, kun je zowel voor vijf als zeven inzittenden bestellen. De stoelen achterin zijn onder de vloer op te vouwen en uitneembaar. Ook de rechter voorstoel is weg te klappen. Zo kan de bagageruimte van de e-Rifter (minimaal 775 liter) vergroot worden tot wel 4.000 liter. Daarnaast zijn er her en der vakken die nog eens 186 liter aan spullen kunnen bergen.

Achter de personenbus kan een aanhanger getrokken worden tot 750 kg aan geremd gewicht. Net als de reguliere Rifter heeft de brede achterklep van de elektrische uitvoering een apart te openen achterruit. De uitrusting van de auto, met rijassistentiesystemen en infotainment, is zo goed als gelijk aan de Rifter op brandstof. Er komen vier uitrustingsniveaus op de markt, waarover we bij marktintroductie meer zullen vertellen.