Audi's nieuwe plug-in hybride aandrijving debuteert volgend jaar in de Q5 e-tron. Ten opzichte van de huidige aandrijflijn neemt de elektrische actieradius toe.
Audi introduceert vanaf 2019 een nieuwe plug-in hybride aandrijflijn. Het grootste voordeel ten opzichte van de bestaande is de toegenomen actieradius van het puur elektrisch rijden, van een kleine 50 naar 68 km. Dat meldt het doorgaans goed ingelichte Britse magazine Autocar, op basis van een gesprek met Siegfried Pint, technisch directeur aandrijflijnen bij het automerk.
Het eerste model dat profiteert van de vernieuwing wordt de aanstaande Audi Q5 e-tron. Diens voorwielen zullen worden aangedreven door een 2,0 liter viercilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 188 pk en 320 Nm koppel.
Een elektromotor, die aan de zeventrapsautomaat van de plug-in hybride wordt bevestigd, kan power naar de achteras sturen. Zo beschikt de Q5 e-tron over vierwielaandrijving. Dankzij het extra vermogen van de elektromotor beschikt de hybride Q5 in totaal over 296 paardenkrachten en een trekkracht van 620 Nm.
Volgens Pint zal de e-tron verder niet verschillen van de reguliere Q5, noch in design noch in overige techniek. Mogelijk zal Audi de Q5 e-tron eind dit jaar al onthullen. De Audi A6 en Q3 e-tron zijn de volgende modellen die van de nieuwe aandrijving voorzien worden.