De nieuwe Opel Combo maakt als bestelwagen een vliegende start. Samen met zijn PSA-broeders Peugeot Partner en Citroën Berlingo heeft hij de titel International Van of the Year 2019 binnengehaald. Waar gebruikers van een Combo doorgaans ladders beklimmen gaat de Combo Tour zelf een trede omhoog. Hij is minder bedrijfswagen, meer personenwagen en dus geldt de titel busje van het jaar niet voor deze uitvoering. Tijd om te ontdekken wat er wel te prijzen valt.

Erg vaak zie je ze niet op straat, personenuitvoeringen van een compacte bestelwagen. Vanuit emotioneel oogpunt valt daar wel wat voor te zeggen, maar op het punt van gebruiksgemak zijn hun eigenaars steevast de lachende derde. Of het nu gaat om kinderen, fietsen, rollators of een pallet grootverpakkingen: je schuift ze er zo in. Opel heeft de nieuwe Combo Tour zo aantrekkelijk willen maken dat meer mensen dit gemak gaan ervaren.

Bekijken

Hoe banaal ook, de autokeuze begint vaak met de looks van het model. Opel weet dat, dus oogt de Combo Tour wat gladder dan voorheen. De ramen zijn minder hoog en de verhoudingen doen iets meer denken aan die van een MPV. De bedrijfswagen-afkomst wordt niet geheel verhuld, maar wel voldoende om de Combo niet langer het lelijke eendje te laten zijn.

Mocht het uiterlijk nog niet overtuigen, dan doet Opel met het interieur een tweede poging. Hoewel je enkel harde kunststoffen aantreft is de vormgeving van het geheel geslaagd. De hoge middentunnel, een fraai paneel voor de klimaatregeling en het grote, staande touchscreen doen je bijna vergeten dat je in een busje stapt. Een fraai (verwarmbaar) stuurwiel, rechtstreeks afkomstig uit andere Opel-modellen, completeert het personenwagengevoel.

Zitten

Ook als je plaatsneemt blijft het personenwagengevoel overeind. De instap is gemakkelijk, je zit lekker rechtop en nét iets hoger boven de weg. De stoelen zijn minder overtuigend. Ze hebben een behoorlijk korte zitting die vrij vlak staat, wat op langere ritten voor een minder goede ondersteuning zorgt.

Ook achterin zijn de drie separate zitplaatsen niet berekend op lange reizen. De bewegingsvrijheid is er prima maar de stoelen zijn in alle richtingen aan de korte kant. Ze zijn wel eenvoudig neer te klappen, waardoor een geheel vlakke laadvloer ontstaat. Opel biedt ook de mogelijkheid om een 35 cm langere Combo Tour te bestellen tegen een meerprijs van 1.210 euro. Of je nu voor de lange of de korte versie kiest, voor 894 euro plaats je er een derde zitrij in. Opvallend is het panoramadak, dat in tweeën gesplitst wordt door een transparante ‘lichtstraat’ waarin je kleine spullen kunt opbergen.

Bedienen

Voor de trouwe Opel-rijder is de Combo Tour even wennen. Diverse bedieningselementen worden nu namelijk gedeeld met de Franse broeders en die werken net wat anders dan je van Opel gewend bent. Gelukkig is de bediening logisch, zodat je alsnog snel je weg vindt. Het Multimedia Navi Pro-systeem met groot aanraakscherm is weliswaar een prijzige optie (967 euro), het is op-en-top modern. Is gebruik maken van Apple CarPlay of Android Auto voor jou genoeg, dan kun je beter voor het 604 euro kostende Multimedia-systeem met een even groot scherm gaan.

Rijden

De laatste manier om busje en personenauto van elkaar te onderscheiden is op het gebied van rij-eigenschappen. Hier laat de Combo Tour zien hoe het hoort. De vering en demping zijn comfortabel soepel en ook het geluidsniveau aan boord is prettig laag. Wanneer je de bochtsnelheid opvoert helt de koets nadrukkelijk over, maar omdat de auto niet gepositioneerd wordt als een dynamische rijdersauto is dat opvallend noch nadelig.

Het kleine motorblok uit de PSA-stal overtuigt keer op keer, ook in de grote Combo. 

De lichte besturing zorgt ervoor dat je de Combo eenvoudig manoeuvreert. Daarbij is de draaicirkel van 10,9 meter klein. Zo heb je ook in stadsverkeer niet het idee met ’n grote auto op pad te zijn. Bij het parkeren vlak je het formaat niet helemaal uit, vandaar dat het Parking+ pakket een aanrader is. Voor 725 euro monteert Opel parkeersensoren voor én achter, samen met een 180 graden achteruitrijcamera en een prettig werkende dodehoekdetectie. Een systeem dat met stuuringrepen voorkomt dat je onbedoeld de rijstrook verlaat is standaard en doet zijn werk uitstekend.

Wie kiest voor een Combo Tour met benzinemotor krijgt automatisch de 110 pk sterke 1.2 driecilinder. Dit kleine motorblok uit de PSA-stal overtuigt keer op keer en doet dat ook in de grote Combo. De motor brengt gretig snelheid in de koets terwijl het driecilindergeluid op de achtergrond blijft.

Natuurlijk is de Combo in absolute zin niet snel, maar het gevoel dat je tekort komt blijft ook op snelwegtempo uit. Tel daarbij op dat het gemiddelde verbruik 1 op 12 bedraagt en je weet: deze benzinemotor is een prima keuze voor een auto als deze.

Betalen

Met een prijs vanaf 28.327 euro is de Opel Combo geen koopje in de Dacia Dokker-categorie. De Opel is dan ook aanzienlijk beter afgewerkt, nog ruimer en veelzijdiger. Overzichtelijk is het aantal uitvoeringen: de Tour is er alleen als Edition. Standaard heeft deze al een omvangrijke (veiligheids)uitrusting met onder meer airco, cruise control, een automatisch noodremsysteem, actieve rijstrookassistent en verkeersbordherkenning. Opties voegen voornamelijk luxe en gebruiksgemak toe, zoals de in 3 (in plaats van 2) delen neerklapbare achterbank en het mooie, praktische maar prijzige (1.330 euro) panoramadak.

Conclusie

De Opel Combo Tour is een praktische auto. Hij laat traditionele MPV’s en SUV’s verbleken als het om ruimte gaat en vooral als je vaak onhandig gevormde bagage moet verslepen, zoals een fiets, bewijst hij zijn meerwaarde ten opzichte van al het andere. Daarbij is de Combo stil en comfortabel en doet ‘ie vanbinnen voldoende verfijnd aan.

Kortom, wanneer je praktisch gebruiksgemak zoekt en het bij MPV’s en SUV’s niet vindt, dan is de Opel Combo Tour een zeer serieus te nemen alternatief. Door te kiezen voor een bestelauto-afgeleide doe je nu minder dan ooit tevoren concessies aan het comfort. Niet alleen in de marketing, ook in de beleving gaat de Combo duidelijk een stapje omhoog. Het is eigenlijk een heel fijn ding, meer dan ooit het overwegen waard.